بروز رسانی در تاریخ 03/05/1403
بروزرسانی در تاریخ 04/04/1403
بروزرسانی در تاریخ 07/03/1403
بروز رسانی 25/02/1403
بروز رسانی 12/12/1403
بروز رسانی 26/12/1402
بروز رسانی در 1402/11/18
بروز رسانی در 1402/11/01
بروز رسانی در 1402/10/12
بروز رسانی در 1402/09/20
بروز رسانی 27/08/1402
بروز رسانی 05/06/1402
محرم فرصتی برای تربیت
باید بدانیم که محرم و مراسم عزاداری این ایام یک فرصت تربیتی برای خانوادهها، کودکان و جامعه است. باید قبل از محرم آماده شد و کودکان را آماده کرد. در مراسم عزاداری باید تلاش کنیم و بعد از آن هم مراقب باشیم آثار تربیتی به دست آمده حفظ شود. ما نباید این نگرش را داشته باشیم که عاشورا تنها یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است. عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه میتوانند در آن مشارکت داشته باشند.
یکی از مسائلی که ما برای آرامش روان و ساختار شخصیتی لازم داریم هویت دینی و اسلامی است. اگر بتوانیم در کودکان یک هویت اسلامی و حسینی ایجاد کنیم آنها خود را شایسته میدانند و در خیلی از مواقع زمانی که در معرض ناهنجاری قرار میگیرند میتوانند خویشتنداری کنند،کودکان باید در مراسم عزاداری همپای بزرگترها مشارکت داشته باشند تا توانایی فهم و نحوه شرکت در عزاداریها را پیدا کنند. آنها میتوانند در بخشهای مختلف عزاداری مانند پذیرایی کردن یا نصب پرچم و… مشارکت داشته باشند و این امر به ما کمک میکند بتوانیم به بچههایمان تجربه دین بدهیم. تجربه دینی مقدمه هویت دینی است. کودکان معمولاً آن چیزی را که تجربه میکنند بیشتر در زندگی مورد استفاده قرار میدهند. شرکت در عزاداری یکی از بهترین فرصتها برای کسب این تجربه دینی است.
فواید و اثرات تربیتی ماه محرم و مجالس عزاداری
۱- در این ماه برخی آسیب های فردی و اجتماعی فرزندان را می شود اصلاح کرد و بسیاری از انحرافات آینده فرزندان با شرکت دراین محافل کاهش پیدا خواهد کرد.
۲- ازقیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و از خودگذشتگی، ظلم ستیزی، یاری کردن مظلوم، دعا و مناجات رامی توان به فرزندان آموخت.
۳- از ماه محرم می توان در تشکیل هویت دینی در فرزندان کمک گرفت که این هویت می تواند یک جنبه پیشگیرانه داشته باشد و فرزندان را از ورود به برخی زمینه های آسیب زا آفرین حفظ کند. بخصوص برای نوجوانان که در دوران بحرانی وحساسی قرار دارند.
۴- مشارکت کودکان و نوجوانان در عزاداری و سپردن برخی مسئولیت ها، پذیرایی، نصب پرچم و…خاطرات به یادماندنی برای نوجوانان داشته و سالیان سال با او همراه خواهد بود.
۵- فضای خانه هم جزء فضای تربیتی ماست و می توان با مشارکت خود فرزندان و بانصب یک پرچم یا کتیبه به آنها نشان دهیم درفضا و ایام خاصی هستیم و با شرکت دادن فرزندان برای انتخاب محل نصب پرچم یا کتیبه هم به شخصیت فرزند احترام گذاشت و هم به این ماه بزرگ.
بروز رسانی 02/05/1402
فرزند پروری در ماه محرم
کودکی و نوجوانی ، دوران رشد و تکامل است. هر چیزی آموزنده که در دوران کودکی با احساس مثبت آموخته شود اثر روانی مثبت پایداری در روان کودک تا بزرگسالی میگذارد. اکنون در ماه محرم جا دارد آموزه های مثبت فردی و روابط اجتماعی را در کودک با دیگران و یک ارتباط عرفانی و معنوی ،بین فرزندمان و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین شکل دهیم. تشریک کودکان در مراسم عزاداری و سیاه پوشیدن و تعزیه دیدن و ... از جمله اقداماتی است که در تنظیم رفتار و شکل گیری روابط و برقراری اجتماعی این ارتباط، موثر است.
محرم فرصتی برای تربیت
باید بدانیم که محرم و مراسم عزاداری این ایام یک فرصت تربیتی برای خانوادهها، کودکان و جامعه است. باید قبل از محرم آماده شد و کودکان را آماده کرد. در مراسم عزاداری باید تلاش کنیم و بعد از آن هم مراقب باشیم آثار تربیتی به دست آمده حفظ شود. ما نباید این نگرش را داشته باشیم که عاشورا تنها یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است. عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه میتوانند در آن مشارکت داشته باشند.
حضور کودکان در اینگونه مراسم باعث میشود آنها حساس شوند و به دنبال این باشند که چرا امامحسین(ع) به همراه اعضای خانوادهاش در کربلا به جنگ با دشمن رفتند. حضور در مراسم عزاداری یک نوع فعالیت اجتماعی محسوب میشود و کودکان وقتی شور و هیجان اجتماعی را در این مراسم میبینند این شور و هیجان به آنها سرایت میکند.
یکی از مباحث مهم در عزاداریهای کودکان در ایام محرم شیوه برخورد والدین قبل از عزاداری، حین عزاداری و بعد از عزاداری است. صبوری والدین در آماده کردن بچهها مؤثر است. کودکانی که با عجله آماده میشوند یا با تحکم والدین مواجه میشوند نسبت به حضور در این مراسم بی علاقه خواهند شد. همچنین در زمان مراسم عزاداری باید با کودکی فرزندانمان کنار بیاییم و بعد از مراسم نیز باید پاسخگوی سؤالات احتمالی او باشیم. باید از برخورد خشن و تحقیر کردن کودکان در این مجالس خودداری شود.
شور و هیجانی که در مجالس عزاداری محرم در بچهها ایجاد میشود مقدمهای است تا بچهها حساس بشوند و پیگیر علت قیام عاشورا شده و همچنین با نحوه زندگی امام حسین(ع) آشنا بشوند. برخی از خانوادهها تصور میکنند نیازی نیست که کودکان در سن کم در این مراسم شرکت کنند و وقتی بزرگتر شدند آنها را به مراسم عزاداری باید برد. این تصور غلطی است زیرا اگر کودکان در این مراسم حضور پیدا نکنند و با صداها و آواها آشنا نشوند بعدها حضور پیدا کردن آنها در این مراسم دشوار است. در اصل حضور کودکان در هیـأتها آمادهکردن آنها برای دوران نوجوانی است. حزن عزاداری ایام محرم حزن خاص و هدفمندی است و افسردگی نمیآورد بلکه مقدمه نشاط و مسئولیتپذیری است.
حادثه عاشورا یک حماسه خانوادگی است، خود امام حسین(ع) همراه خانواده به کربلا رفتند. در این میان اعضای خانواده آن امام(ع) از طفل صغیر تا پیرمرد وجود دارد. حوادثی که در حادثه کربلا اتفاق افتاد میتواند درسهای بزرگی برای دختران، کودکان و نوجوانان باشد و اینها را کودکان ما میفهمند و با این شخصیتها ارتباط برقرار میکنند.
اینکه بدانیم چگونه عمل کنیم تا در فرزندانمان بذر محبتی که به صورت فطری وجود دارد،درست آبیاری شود ،خیلی مهم است. اولین نکته این است که آنها را با این بزرگان آشنا کنیم ،فرزندی می تواند عاشورایی باشد که از همان ابتدا با زبان کودکانه و در حد فهم خودش با فلسفه و درس های عاشورا آشنا شود. محبت اگر بر پایه ی شناخت نباشد ،عمق چندانی نمی گیرد و نمی تواند تاثیر خود را تا کل زندگی فرد گسترش دهد.
البته زبان انتقال مفاهیم مان باید بسیار کودکانه و در غالب داستان باشد. در کودکی بیشتر پایه ی ارتباط فرد با اهل بیت علیهم السلام بر مبنای محبت است نه مفاهیم انتزاعی اما هر چه به سمت نوجوانی گام بر می داریم باید این مفاهیم ارزشمند را عمیق تر برای کودکانمان بازگو کنیم.بدیهی است که نمی توانیم چیزی را بگوییم و آموزش دهیم که خودمان آنرا نشناسیم پس بهتر است با مطالعه و بالا بردن اطلاعات مان، یک مرجع خوب برای سوالات فرزندانمان باشیم.